Alla får vi ont i ryggen i något sammanhang, det kan antingen bero på en direkt skada eller så handlar det om att man har slitit ut ryggen under en längre tid. En vanlig skada kan antingen uppstå för att man har varit sittandes alltför länge och därmed slitit ut ryggen för att den inte fått den exercis den behöver, eller så har man kanske i samband med träning lyckats skada sin rygg. Kanske har man lyft fel på gymmet eller lyckats vrida ryggen på ett något konstigt vis under en fotbollsmatch?

Oavsett anledning så är det förstås betryggande att veta att det finns stöd att få efter att man har skadat ryggen. Förutom vila så kan man även använda sig av så kallade ryggstöd. Ryggstöd går under många namn och däribland även ryggbälte, stödbälte eller svankstöd. Syftet är att eliminera huggsmärtor eller att man har en molande värk i ryggen.

Hur påverkar stödet?
Stödet ger helt enkelt ryggen stöd och gör så att ryggen inte behöver arbeta lika mycket utan mycket av det som annars har tagit stryk på ryggen absorberas istället av skyddet vilket leder till att man kan lättare röra sig fritt trots sina smärtor i ryggen. Stödet är även oerhört effektivt vid rehabilitering samt att förebygga skador när man ska göra många upprepade arbetsmoment som kan tära på ryggen, alternativt tunga lyft där ryggen även är med och arbetar.

Rådfråga gärna en läkare innan du börjar använda dig av skydd för att verkligen vara säker på att det kommer att vara någonting som faktiskt passar dig. Stöd kan vara dyra beroende på vilken del av ryggen du vill stödja, så se till att välja det rätta för dig!